היבטים על ציורי הכתמים האקספרסיביים

כרמית ויצמן יוצרת סדרה רציפה של ציורים רבי מבע ודרמטיות הניתנים
לפרשנות אישית של כל אחד מן הצופים בהם. העבודות עמוסות ומוכתמות
במטענים סמליים של צורות וגוונים הנעים בין פיגורטיביות לבין מופשטות, הן
מנהלות דיאלוג עם יצירות קלאסיות רבות המוכרות לנו מתוך ההיסטוריה של
עולם האומנות. כרמית ויצמן אינה מוותרת ואינה מקלה על צופיה. היא מציירת
בדבקות מרשימה, מקצינה את גווני המתווים של העבודות ומעבירה מתוך
עצמה תחושות פנימיות עמוקות והרות גורל, לכל מי שמוכן להתמכר לדימויים
הקשים המונחים על מצע העבודה.

סגנון ה"אקספרסיוניזם המופשט" באמנות התייחס לקבוצת היוצרים
האמריקאים, שפעלו בראשית המאה העשרים וכינו את עבודתם "ציור פעולה".
במקביל באירופה כונה הסגנון "ציור כתם", וכמו כן, "אומנות ללא צורה" ו"מופשט
לירי". האמנים רחשו כבוד אל דו ממדיותו של מישור התמונה בו הובא הכתם
וייצג ביטוי של יסוד תת-מודע משלהם בשילוב עם הסממנים והדימויים
האקספרסיוויים החזקים, שהם הטביעו על מצע העבודה. אלמנט ה"אלתור
הבא מתוך נבכי הנפש" אפיין את יצירותיהם של דה קונינג, ג'קסון פולק, של
רותקו ושל ברנט ניומן. ראוי לציין, כי בציורו הידוע של רוברט מדרוול "אלגיה
לרפובליקה הספרדית"-האלגיות, שעוצבו בצורת כתמים שחורים ענקיים, היו
רמיזה פוליטית, שהוא עצמו כינה "מטפורות כלליות על הניגוד שבין החיים
למוות.

ציוריה של כרמית ויצמן מציגים שורה של פורטרטים אישיים בגווני מונוכרומאטי
המדומים למסכות אנושיות, שבמרכזן מופיעים תמיד כתמים שחורים מקבילים,
מעין זוג עיניים, הצופות אל המבקר בתערוכה. מבע העיניים יוצר דיאלוג עלום
עם המתבונן בהם, לוכד את תשומת ליבו וגורם לו הזדהות או דחייה אמפאטית
מרשימה. מוטיב זה מוכר מתוך עבודותיו של האמן משה גרשוני. גם ביצירותיו,
כמו בעבודות המוצגות בתערוכה הנוכחית – מזוהים גווני השחור והצהוב עם
הסמליות המיוחסת ל"נקודה היהודית". עובדת התפתחותו של הרעיון המרכזי
עמוק מתוך נפשה של האמנית, בשורה חוזרת ונשנית של ציורים, מעצימה עד
מאוד את ביטויה המרגש.

דורון פולק, מרץ 2010.

אודות המחבר

השארת תגובה